Tipy ako zaručene predať nehnuteľnosť.
Predaj nehnuteľnosti je náročný proces, ktorý obnáša množstvo úskalí a krokov, ktoré treba prejsť, aby bol predaj úspešný. Odporúčame vám zvoliť si kvalitnú realitnú kanceláriu, ktorá vás bude sprevádzať na vašej ceste predajom bez veľkého stresu a k vašej spokojnosti.
V tomto článku sa dozviete:
- Aké kroky treba urobiť, aby sa pripravila nehnuteľnosť na predaj,
- Aké právne dokumenty je potrebné pri predaji vypracovať,
- Čo treba zariadiť po samotnom predaji nehnuteľnosti.
1. Určenie vhodnej predajnej ceny
K stanoveniu ceny je dobré pristupovať veľmi zodpovedne a rozvážne. Nie je dobré cenu nadhodnotiť, teda ak cena nehnuteľnosti bude vyššia ako podobné nehnuteľnosti v danej lokalite. V prípade, že ju za takú cenu nepredáte a budete cenu znižovať, môže to vzbudiť dojem, že nehnuteľnosť má nejaký skrytý problém. Predajný proces sa spomalí a to predsa nechcete. Dôležité je nechať si poradiť od odborníkov, ktorí majú s nastavením správnej ceny skúsenosti a odporučia vám tú najvhodnejšiu cenu.
2. Príprava zariadeného bytu na predaj
Cieľom predaja je predať nehnuteľnosť v čo najkratšom čase. Preto treba byt na predaj pripraviť, zútulniť ho, usporiadať. To ako postupovať, na čo si dávať pozor, si môžete pozrieť náš nedávny článok, kde uvádzame užitočné rady.
3. Príprava holobytu
V prípade holobytu je vhodné odprezentovať pozitíva nehnuteľnosti, napríklad lokalitu, parkovacie miesto v cene, pivnicu, rozmery bytu, svetovú stranu, na ktorú je orientovaný.
4. Tvorba inzerátu
Inzerát je potrebné tvoriť tak, aby znel pútavo a prilákal čo najviac záujemcov. V popise by mali zaznieť všetky potrebné informácie, ako stav bytu, rozmery. Vyhnite sa opisom, ktoré by mohli záujemcov odradiť.
5. Kvalitné fotografie
Pri samotnom predaji sú fotografie veľmi dôležité. Pre našich klientov ponúkame home staging s profesionálnymi fotografiami, ktoré ukážu danú nehnuteľnosť v tom najlepšom svetle
6. Odprezentovanie nehnuteľnosti pri prehliadkach
Na prehliadky si vymedzte dostatok času, najmä v poobedných, či večerných hodinách, pripadne cez víkend. Nezabudnite pred ohliadkami upratať, byt by mal byť čistý, nemali by v ňom byť pachy po jedle, či domácom miláčikovi. Prvý dojem urobíte iba jeden a o to nám ide, aby byt, či dom pôsobil dokonalo. Nezabudnite uviesť pozitíva nehnuteľnosti, ale neodporúčame zbytočne preháňať.
7. Jednotlivé právne kroky
S predajom nehnuteľnosti sú spojené aj mnohé právne úkony, treba pripraviť niekoľko zmlúv a potvrdení, ktoré treba vybaviť pred samotným predajom, ale aj po predaji:
- Rezervačná zmluva – nie je povinná, ale odporúčame uzavrieť s budúcim kupcom rezervačnú zmluvu, chráni obe zmluvné strany.
- Kúpna zmluva – je povinná a musí byť overená notárom. Má niekoľko povinných náležitostí.
- Prepis vlastníckych práv – uskutočňuje sa na katastri, je potrebné si so sebou vziať potvrdenie o bezdlžnosti a sprievodný list ku kúpnej zmluve.
- Záložná zmluva – ak kupca bude financovať kúpu nehnuteľnosti prostredníctvom hypotekárneho úveru, bude potrebné, aby banka vypracovala záložnú zmluvu. Podpisuje sa medzi bankou, kupujúcim a predávajúcim. Banka bude potrebovať list vlastníctva a znalecký posudok.
- Prepísanie vlastníckych práv na katastri – vlastnícke právo vzniká vkladom do katastra nehnuteľností. Kupujúci sa stáva majiteľom nehnuteľnosti po vklade do katastra. Kataster má povinnosť rozhodnúť v lehote do 30 dní od jeho doručenia. V prípade, ak bola zmluva o prevode vyhotovená prostredníctvom notárskej zápisnice, kataster tak musí rozhodnúť do 20 dní. Ak je urýchlené konanie o návrhu na vklad, kataster rozhoduje v lehote do 15 dní.
8.Prebratie bytu novým majiteľom
Ak všetky predchádzajúce úkony prebehli úspešne, ostáva už len protokolárne odovzdanie a odovzdanie kľúčov novému majiteľovi. Preberací protokol má svoje povinné náležitosti, ako sú údaje o predávajúcom a kupujúcom, zadefinovanie nehnuteľnosti na základe listu vlastníctva, odpísanie čísel a stavu meračov (elektromer, vodomer, plynomer a merač radiátorov).
9. Energie, média a ich prepis
Je to zmena odberateľa energií. Aby ste sa vyhli odpojeniu energií, kontaktujte čo najskôr dodávateľov a prihláste sa k odberu.
Čo všetko je potrebné k tomu zariadiť?
- na prepis je potrebné myslieť 30 dní pred ukončením odberu energií,
- ideálne je ak sa v jeden deň odhlási pôvodný majiteľ a v ten istý deň nový majiteľ prihlási,
- zmena sa môže vykonať aj dodatočne, v prípade, ak sa prepis neuskutočnil v čase prevzatia nehnuteľnosti je potrebné zmenu nového majiteľa nahlásiť do 3 dní od odhlásenia pôvodného majiteľa (v prípade elektrickej energie)
- pri prepise pitnej vody a tepla môže zmenu nového majiteľa zrealizovať správca bytového domu.
- pri internete, televízii a telefóne sa môžu zmluvné strany dohodnúť:
- že buď prepíšu vlastníctvo z pôvodného vlastníka na nového, alebo
- pôvodný vlastník služby zruší, prípadne si ich prenesie na inú adresu.
10. Oznam správcovskej spoločnosti
Poslednou povinnosťou je zmenu vlastníctva nahlásiť správcovi bytového domu. V praxi sa to robí tak, že obe zmluvné strany navštívia správcu osobne, pri tejto návšteve je potrebné si so sebou vziať: doklad totožnosti, zmluvu o prevode, list vlastníctva, opísané stavy meračov atď. Nový majiteľ nahlasuje aj počet osôb, ktoré budú v nehnuteľnosti bývať a termín, od kedy bude uhrádzať poplatky. Správca mu na základe toho vystaví zálohový predpis, na základe čoho sa pristúpi k zmluve o výkone správy.
Naše odporúčanie
Pri predaji vášho bytu, či domu, neváhajte kontaktovať našich odborníkov, ktorí majú niekoľkoročné skúsenosti. Svojim odborným okom vás radi usmernia, je dobré, ak niekto nezainteresovaný posúdi, či je nehnuteľnosť pripravená na predaj a odporučí, čo by bolo vhodné ešte vylepšiť. Takisto vás prevedieme celým procesom predaja, aby ste svoju nehnuteľnosť predali čo najrýchlejšie a bez väčšieho stresu.
Zdroje:
www. nehnutelnosti.sk
www. trend.sk
www.forbes.sk
www.newcastle.sk